Jak zbudowane są kontenery morskie?

Wspaniały wynalazek, który posunął świat do przodu. Jak zbudowane są kontenery morskie? Spektakularne innowacje technologiczne, takie jak silniki parowe czy rakiety kosmiczne, przychodzą na myśl, gdy powszechnie rozumiane są wynalazki zmieniające naszą cywilizację.

Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że najważniejsze odkrycia okazały się z pozoru nieistotnymi przedmiotami: zaorane pola, trzy pługi polowe, czy… standaryzowane kontenery morskie, których stworzenie mogłoby niesamowicie obniżyć koszty frachtu morskiego, co jest przez handel morski. Głównym powodem jest również główny powód niezwykłego rozwoju światowej gospodarki. Dlaczego ten wynalazek zmienił świat? Jaka jest konstrukcja kontenera morskiego?

Krótka historia kontenerów

Choć ujednolicone metody masowego transportu towarów z fabryk powstały w pierwszej dekadzie XX wieku, to prawdziwy początek historii kontenerów morskich przypada na lata 50. XX wieku. Wtedy amerykański milioner Malcolm McLean zaprojektował pierwszy kontener transportowy, a budowa pochłonęła większość jego oszczędności. Znormalizowane, ujednolicone kontenery morskie okazały się najważniejszym odkryciem w branży transportowej XX wieku. Technologia ta nie tylko znacząco obniża koszty wysyłki towarów drogą morską, ale również znacząco ułatwia i przyspiesza procesy, które do tej pory były zalecane przy wielokrotnych ręcznych przeładunkach przewożonych towarów. Wielki sukces tego wynalazku doprowadził do powstania Międzynarodowej Konwencji Bezpieczeństwa Kontenerów (akronim CSC oznacza Międzynarodową Konwencję o Bezpiecznych Kontenerach) oraz tzw. infrastruktury portowej i samych kontenerowców.

Kontenery morskie — konstrukcja i trwałość

Podstawą konstrukcyjną standardowego kontenera morskiego jest niezwykle wytrzymała rama stalowa, składająca się z 4 słupków narożnych (której wytrzymałość pozwala utrzymać ciężar co najmniej 9 kolejnych pełnych kontenerów), 2 podłużnice górne, 2 podłużnice dolne, 2 belki dolne i 2 belki, zwane również belkami czołowymi i belkami drzwiowymi. Szkielet konstrukcji uzupełniają inne elementy, które, jak się uważa, dodają kontenerowi wytrzymałości i stabilności. Są to tak zwane żebra poprzeczne, które pełnią rolę podpór konstrukcyjnych. Pomiędzy każdym „żebrem” znajdują się specjalne kieszenie wypełnione materiałami tworzącymi podłogę. Na żebrach poprzecznych znajdują się również tzw. gęsie szyje, które ułatwiają rozładunek kontenera i obniżają wysokość jego naczepy. Warto podkreślić, że stalowe kątowniki to najważniejsze elementy w konstrukcjach, które muszą wytrzymać ogromne obciążenia. Jeśli chodzi o dobry kontener transportowy, ogólna konstrukcja powinna zawsze priorytetowo traktować bezpieczeństwo obsługujących go pracowników, a także bezpieczeństwo przewożonego ładunku.

Ściany, drzwi i wnętrza kontenerów

Jak zbudowane są kontenery morskie?
Jak zbudowane są kontenery morskie?

Ściany, dach i podłoga kontenera wykonane są ze sklejki kontenerowej, specjalnego materiału kompozytowego odpornego na działanie słonej wody, dzięki czemu produkt może być używany przez długi czas. Oczywiście kontenery te są wodoszczelne i hermetyczne, co pozwala na ich wykorzystanie do transportu morskiego towarów wrażliwych na wodę. Drzwi kontenera otwierają się na zewnątrz i są niezwykle złożonym mechanizmem, przypominającym nieco drzwi Parlamentu – oczywiście nie trzeba wpisywać kodu! Stalowe rygle i gumowe uszczelki zapewniają bezpieczeństwo przewożonego towaru i gwarantują szczelność. Rękojeść rygla zamykana jest plombą celną, a w przypadku kosztowności można zamontować dodatkowe zamki. Na drzwiach znajdują się również szczegóły dotyczące przewożonego towaru oraz historia samego kontenera – jego właściciela, godziny pracy itp. Jeśli chodzi o wnętrze kontenerów morskich, konstrukcja tych kontenerów jest minimalistyczna i zaprojektowana tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń do przewozu ładunków. Niektóre kontenery specjalistyczne posiadają rowki do załadunku i rozładunku oraz rowki zaciskowe na ścianach niektórych kontenerów do załadunku i rozładunku niektórych towarów. Jednak większość pojemników ma całkowicie gładkie ściany.

Wygoda i bezpieczeństwo

Wynalazek McLeana może zoptymalizować współczesny transport morski i doprowadzić do stworzenia niezwykle wydajnego i niedrogiego systemu przemieszczania towarów z jednego kraju do drugiego. Budowa kontenerów morskich jest podstawą całego współczesnego handlu światowego, niezależnie od konkretnej branży. Chińskie zabawki, rosyjskie kałasznikowy i brazylijska guma są wysyłane w kontenerach. Warto zauważyć, że transport morski jest wciąż intensywnie rozwijaną gałęzią gospodarki, a kontenery morskie z roku na rok zyskują na coraz większym zaawansowaniu technologicznym.