Witamina D w kroplach. Jak przyjmować?

Witamina D jest bardzo ważna dla naszego zdrowia. Często decydujemy się więc na jej suplementację. Za co odpowiada i jak ją przyjmować?

Co to jest witamina D i jak została odkryta?

Witamina D w kroplach. Jak przyjmować?Witamina D to grupa związków chemicznych rozpuszczalnych w tłuszczach. Ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Szczególnie ważne jest jej działanie na gospodarkę fosforową i wapniową. To właśnie to sprawiło, że w ogóle została odkryta. Na jej trop trafiono w 1918 roku, podczas badań nad dziecięcymi chorobami kośćca, takimi jak krzywica. Już wcześniej wiedziano, że kąpiele słoneczne i podawanie tranu może zapobiegać tego typu chorobom, ale aż do XX wieku nie wiedziano, jaki dokładnie związek chemiczny za to odpowiada. Dopiero wówczas ustalono, że zapobieganie chorobom zawdzięczamy d3. Witamina ta w ten sposób trafiła na stałe do naszej diety.

Jakie są źródła witaminy D?

Naturalne witaminy bardzo często występują obficie w naszej diecie. Tak jest również w przypadku witaminy D. Znajdziemy ją w produktach spożywczych takich jak:

  • ryby,
  • podroby, a zwłaszcza wątroba,
  • pełne mleko,
  • sery,
  • żółtka jaj,
  • niektóre grzyby.

Spośród ryb najwięcej witaminy D mają: łosoś, węgorz, śledź, dorsz, makrela, tuńczyk i sardynki. Bardzo dużo witaminy znajduje się także w ludzkim mleku, jednak jest to uzależnione od poziomu tej witaminy w organizmie matki. Optymalnie jest więc jeśli zarówno jak matka, jak i dziecko otrzymują dodatkowe suplementy diety zawierające witaminę D.

Czym grozi niedobór witaminy D?

Nasze organizmy dodatkowo wyposażone są w mechanizmy, które pozwalają na wytwarzanie tej witaminy podczas kontaktu naszej skóry ze światłem słonecznym. I nic w tym dziwnego – jej niedobory mogą być bardzo groźne dla zdrowia, a nawet życia. Niedobór witaminy D grozi przede wszystkim rozmiękaniem kości u dzieci, a osteoporozą u dorosłych. W dalszej kolejności prowadzić to może do:

  • złamań kości,
  • Skrzywień kości,
  • zwyrodnień układu kostnego,
  • zniekształceń sylwetki.

Witamina D dotyczy jednak nie tylko kości. Ma również wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, trawiennego, a także skóry i oczu. Znany jest jej wpływ na cały organizm. Jeśli spożywamy jej zbyt mało, mogą doskwierać nam takie dolegliwości jak:

  • zapalenie spojówek,
  • stany zapalne skóry,
  • zmniejszenie odporności organizmu,
  • pogorszenie słuchu,
  • osłabienie, psucie się i wypadanie zębów,
  • zwiększone ryzyko cukrzycy,
  • zwiększone ryzyko nowotworów.

Suplementy diety zawierające witaminę D są więc niezwykle pożądane w naszej diecie.

Czy nadmiar witaminy D jest niebezpieczny dla zdrowia?

Na szczęście witaminę D przedawkować jest bardzo trudno. Praktycznie nie jest możliwe spożycie jej zbyt dużej ilości w codziennej diecie. Nie można jej też przedawkować zażywając kąpieli słonecznych. Bardzo trudno jest ją też przedawkować przyjmując suplementy diety. Aby do tego doszło musielibyśmy codziennie znacząco przekraczać zalecaną dawkę przez bardzo długi czas.

Jeśli jednak tak się stanie mogą nastąpić następujące objawy:

  • nudności,
  • wymioty,
  • zmiany apetytu,
  • zaparcia,
  • osłabienie organizmu,
  • zmęczenie,
  • nadmierne pragnienie,
  • częstomocz,
  • bóle głowy,
  • swędzenie skóry.

Jednak najgroźniejszym objawem nadmiaru jest hiperkalcemia. Może ona prowadzić do powstawania zwapnień w układzie moczowym, tętnicach, płucach i sercu. Dlatego tak ważne jest by zwrócić uwagę, aby suplement, którego używamy nie była to sama witamina D, ale witamina D K2mK7.

Na czym polega działanie witaminy K?

Dobroczynne właściwości witamin z grupy K wykryto znacznie później. Pierwsze badania nad nimi prowadzono dopiero około 1930 roku. Szybko dowiedziono, że ma bardzo duże znaczenie dla krzepliwości krwi, ale nie tylko. Przede wszystkim potrzebna jest do prawidłowej syntezy witaminy D – nawet w przypadku przedawkowania d3, witamina K chroni nas przed negatywnymi tego skutkami.

Jakie są naturalne źródła witaminy K?

Wiele składników naszej diety jest bogatych w witaminę K. Są to przede wszystkim ciemnozielone rośliny, a więc szpinak, jarmuż, sałata, kapusta, brokuły i brukselka. Występuje również w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak pełne mleko, sery, jaja. Najwięcej znajdziemy jej w produktach fermentowanych i kwaszonych lub kiszonych.

Jakie są skutki nadmiaru, a jakie niedoboru witaminy K?

Skutki niedoboru tej witaminy są bardzo groźne dla zdrowia. Należą do nich przede wszystkim zaburzenia krzepliwości krwi, mogące prowadzić do intensywnych krwawień, spowolnienia gojenia ran, a nawet krwotoków wewnętrznych i nowotworów. Szczególnie groźne skutki niedoboru są u małych dzieci, a zwłaszcza noworodków, dlatego tuż po urodzeniu od 2016 dzieci otrzymują jednorazowy, domięśniowy zastrzyk tej witaminy. U dorosłych częściej podawana jest witamina w kroplach.

W jakich formach występują na rynku te witaminy?

Najlepiej jest przyjmować witaminy K i D razem. Na rynku dostępne są zestawy zawierające całe ich kompleksy, znajdziemy je na przykład pod nazwą witamina D K2mK7. Jeśli chodzi o wygodę dawkowania i odmierzania właściwych proporcji witamina w kroplach wydaje się być najkorzystniejszym rozwiązaniem.